Klootzakken van de camino - Reisverslag uit Arzúa, Spanje van rinus kreeft - WaarBenJij.nu Klootzakken van de camino - Reisverslag uit Arzúa, Spanje van rinus kreeft - WaarBenJij.nu

Klootzakken van de camino

Door: Rino langosta

Blijf op de hoogte en volg rinus

04 Juni 2014 | Spanje, Arzúa

Wat een leuke avond had kunnen worden werd tijdens het avond eten al een beetje verpest,in de verste verte geen behoorlijk restaurant te bekenen maar de hospitalero wist nog ergens een café/ restaurant,met een groep van 8 naar binnen,direct bij binnenkomst werd ons duidelijk gemaakt dat de eigenaar geen tijd had voor ons omdat hij er alleen voor stond.
Wij hebben geen haast vertelde wij hem ,als je maar zorgt dat er LEKKER eten op tafel komt,nou dat was geen probleem verzekerde hij ons.
Het pelgrims menu koste 8.50 euro en dat houdt in een voorgerecht(lauwe spagetti bolognese)en er werd na enige tijd wachte met veel bombarie een grote pan op tafel gezet.
Iedereen reageerde verrast want dat beloofd wat,een hele pan ,bij het verwijderen van het deksel sloeg de stemming alras om,er lagen voor een ieder 2 plakjes Gore ham van ong 4mm dik met er overheen slappe paprika uit blik en veel knoflook drijvend in een laag vette drap hetgeen ondefinieerbaar was waar het van gemaakt was.
Dat bleek dus het menu ,de KOK was de keuken weer ingevlucht dus die heb ik even met een bezoek vereerd, of er nog iets bijzat aan bijvoorbeeld sla of zoiets ,de lul keek mij een beetje glazig aan en herhaalde mijn vraag.
Na een zeer dringend gesprek kwam er sla op tafel met de nadruk op sla ,alleen slablaadjes waar voor de vorm 1hele tomaat doorheen gesnipperd was,toen het op tafel kwam vroegen wij om brood hetgeen hier te doen gebruikelijk is bij de maaltijd,weer die glazige blik,maar goed er kwam brood en 1fles wijn en 1 fles water voor 8man.
Daarna begon het toetjes festijn ,allemaal kregen wij een sinaasappel,zo eentje die wij in Amsterdam "bukfruit" noemen,op de vraag of er nog keuze was werd er heel hard met het hoofd geschut,dit was het of wij moesten van de kaart een toet willen maar dan moest er bi betaalt worden en wel 2 euro per toet,ik had nog wel trek dus ik bestelde een toetje.
Na deze copieuse maaltijd werd het tijd voor de rekening en in plaats van de 8.50 wilde hij iedereen 15 euro aftrochelen, er was namelijk extra besteld,toen ik hem vroeg om dit iets specifieker te maken kwam er uit dat we voor het brood,de wijn en het water en natuurlijk de toetjes extra moesten betalen,wie mij een beetje kent weet dat als er opgelicht moet worden en het betreft mijzelf de aderen in mijn nek gaan kloppen,er ontstond een aardige woorden wisseling die er in eindigde dat ik voor mijzelf 10 euro op de bar heb gegooid en de deur ben uitgelopen maar er waren er van de groep die gewoon het gevraagde gingen afrekenen.
Zo zie maar dat er altijd mensen zijn die de boel proberen op te lichten ,iedere dag komen er pelgrims eten en hij gooit deze wiets er bij alle die komen gewoon in,de mensen trekken de volgende dag toch weer verder en hij vult op deze manier zijn zakken.
Nu weer iets positiefs,gisteren in Sobrado zit ik s,middags samen met Eric de noorman (thorst) op een terras een biertje te doen zie ik ineens mijn wandelmaatje Peter voorbij schuiven,wij hadden elkaar in Oviedo voor het laatst gezien en hij vond het leuk om van zijn route af te wijken om in Sobrado het klooster te gaan bekijken,hetgeen wijn samen gedaan hebben,erg imposant maar wel vergane glorie,in de grote kapel waren alle muren groen van het mos,een beetje surrealistisch en de stilte was oorverdovend.
Dus vandaag heeft Peter zich bij de ontstane wandel club gevoegd en samen zullen wij naar Santiago lopen waar ik op vrijdag aankom,mijn inkie wacht mij daar op.
Vanmiddag bij aankomst in Arzua liepen wij langs een grill restaurant(asadora) daar zijn wij maar even gestopt om een hapje te eten en dat was toch lekker,zeg maar een soort van goedmakertje voor gisteren avond,tortilla,sla,spareribs van de grill en een lekkere toet voor?????? 8 euro.dus het kan wel op en normale manier.
Nu zit ik in een Prive alberque,deze zijn vaak iets netter dan de gene die door de overheid bestierd worden.
Nog maar twee etappes van ieder 20km en ik ben er,de etappe van vandaag brengt twee wegen samen die naar Santiago gaan ,de route die ik loop en de camino Frances ,je merkt meteen dat het over is mat de rust en het alleen lopen ,op de Frances lopen honderden mensen en daar komen die paar van de norte dan bij ,ik hoef de komende twee dagen niet meer in mijn routeboekje te kijken ,ik loop gewoon met de meute op naar de volgende halte,dat zal wel even wennen zijn na dagen van eenzaam door het land lopen en je gedachtes de vrije loop te laten ,vanaf nu wordt ik constant met wandelaars geconfronteerd die of de hele route gelopen hebben of voor de laatste 100km lopen want ook dan krijg je een oorkonde.
De mensen die de langste route hebben gelopen herken je direct ,modder poten,grote rugzak,een vieze kleding.
De andere lopen erbij alsof ze zo uit de winkel zijn weggelopen,schoon en vaak een klein dagrugzakje.
Maar het maakt niet uit ,we willen allemaal naar Santiago .
Hasta pronto

  • 04 Juni 2014 - 17:35

    Nick:

    hahahaha. De aderen in je nek.
    Niks voor jou Rinus ;)
    Nog effe en je bent er.
    x

  • 04 Juni 2014 - 18:18

    Lia:

    Wat een verhaal zeg. Zonder een goeie maaltijd lukt het toch niet om zo ver te lopen! Oh ik zou ook helemaal uit m'n pannetje zijn gegaan. Typisch dat de meeste mensen gewoon betalen hè! Wonderlijk.
    Als ik het zo lees wordt het een soort van lopen op de 4-daagse van Nijmegen. Lekker gezellig druk. Ook weer leuk Rien. Je hebt nu toch alles wel overdacht. Nog even dan zie je ING weer met schone frisse kleren.
    Zet 'm nog even op en tot snel! Xxxxx

  • 04 Juni 2014 - 18:29

    Gerard En Nolly:

    Hoi Rinus, we waren je al aan het zoeken op Facebook maar konden je niet vinden. Gelukkig kwamen we Brit tegen in het winkelcentrum en zo hebben we toch nog wat van je tochtje gelezen. Fijn dat het nu wel goed gaat met jou. We hoorden en lazen nog een paar daagjes en dan ben je weer thuis. Die gaan je vast en zeker lukken .TOPPIE hoor je bent een kanjer.

    Groetjes Gerard en Nolly

  • 04 Juni 2014 - 18:52

    Jol:

    Hoi grote neef,
    Eindelijk dan een bericht vanuit assendelft, heb al die tijd met enorm veel plezier naar jou verslagen uitgekeken, en er van genoten.
    Heel, heel af en toe stik jaloers, maar over het algemeen grote mate van respect, je flikt het hem toch maar even.
    Ik begrijp dat het er nu bijna op zit, en dat je meisje zich snel bij je voegt, heerlijk.
    Rien wij spreken je gauw, want er zijn ongetwijfeld nog hele mooie verhalen te vertellen.
    Hele dikke kus,
    Jol en Bert

  • 04 Juni 2014 - 19:05

    Jeffrey En Clemmie:

    He Rinus!! We gaan je verhalen nog missen!! Volgend jaar weer?
    Nog 2 dagen en dan zit het er weer op...heeeeelll veeel plezier en geniet er nog effe van.
    Groetjes J & C

  • 04 Juni 2014 - 21:01

    Wessel:

    Hola Langcosta. Je flikt het het hé, nog twee dagen Via Gladiola en dan kan je hem bij je overwinningen schrijven. Zal nog wel even afkicken zijn denk ik, maar grandioos hoor, petje af. Volgend jaar weer? Of is ie goed zo?
    Hoop dat het heeft opgeleverd wat je er van verwachtte.
    Spreek je snel. Neem een serveza van mij, heb je dik verdiend.
    Adios amigo. Purmerlario del Sud.

  • 04 Juni 2014 - 22:43

    Bassie:

    Succes de laatste dagen

  • 05 Juni 2014 - 01:40

    Marieke Gorter:

    Hallo Rinus,

    Een tweede en laatste groet en reactie van mij.
    Zoals ik reeds schreef, je neemt mensen aan de hand mee en ik heb heerlijk meegelopen, uitkijkend naar weer een nét lang genoeg verhaal. knap hoor.
    De sfeer, de mensen die je ontmoet het landschap. Het is nog steeds groen en jij hebt maar weinig regen gehad. Ja, ook met regen is het prachtig. Ik ben benieuwd hoe je de kerk, de mensen (misschien ook dieren)
    bij aankomst gaat omschrijven, Of je dat speciale "opgetilde" gevoel gaat waarnemen al is het maar voor even.
    Goede dagen met Ingrid en welkom thuis

  • 05 Juni 2014 - 08:56

    Elzo:

    He Rinus,

    De kok heeft geluk gehad want in Nederland hadden wij samen het restaurant verbouwd bij dit soort oplichters praktijken. Helaas zijn er te veel mensen die voor een dubbeltje op eerste rang geld willen verdienen. Jij bleef op je standpunt staan en ging voor gerechtigheid en dat is Rinus ten voeten uit. Bijna is je missie voorbij en nu al geslaagd en ik kijk uit naar je terugkomst. Ik ben er van overtuigd dat Nederland zo slecht nog niet is. Ik weet zeker dat je deze mening deelt.
    Knuf Elzo.

  • 05 Juni 2014 - 14:12

    Jan :

    he ouwe reus ,
    Toch nog even in Utrecht geweest om voor jou ontheffing te vragen,je vraag je natuurlijk af waarom.
    Nou dat zal ik je uit leggen, je moet straks het laatste stukje naar het strand lopen om daar je shirt,broek ,sokken en schoenen te verbranden(wat iedereen trouwens doet) als afsluiting van deze tocht en om alles daar achter te laten, ook geestelijk en een frisse start te maken. Nou heb ik gevraagd of jij mischien wat takjes en wat papier mag verbranden omdat jij die kleding natuurlijk veeeels te duur vindt.
    Vonden ze geen goed idee dus gewoon je troep in de fik en niet janken en foto,s ervan maken
    Geen foto,s van troep van andere mensen want daar dachten ze gelijk aan(zijn ze je toch beter gaan kennen) nog de groeten van nr 3 gaat weer goed met hem.
    Nu nog even dat stukje samen met je meisje, daar vliegen jullie samen over heen en dan weer lekker samen naar huis.
    Ik ga je spreken ouwe reus, groetjes jan

  • 05 Juni 2014 - 15:30

    Frank:

    Hallo Rien

    Ik merk dat het vele wandelen je rustiger heeft gemaakt, want oplichters waren en zijn nog steeds aan het verkeerde adres bij je, alleen vroeger had hij tussen de plakken ham in de pan gelegen! ( heb je wel een fooitje voor de moeite gegeven?) dus heeft het je wat milder gemaakt.
    Als je terug bent begint de nieuwe uitdaging alweer , het bijpraten met de oude lullen van Boretti op de fiets (gangetje 25 km/pu.) moet ook heel leuk zijn.
    Eerst de laatste km. en dan een weekje genieten met je vrouwtje, want het wederzijds gemis was niet te missen!
    Ook de Deentjes hebben je gemist maar via je verhalen hebben wij ons kostelijk vermaakt en waren wij ook een beetje in Spanje.
    genietos yos Amigos de Amsterdamos tot over dos wekos.

    Tommy & Frank.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

rinus

Ik ga op 30 april van start van uit het plaatsje Dax (frankrijk) om de camino te wandelen. Ik ga proberen om elke dag een stukje te schrijven om zo het thuisfront (familie/vrienden en kennissen)op de hoogte te houden.

Actief sinds 11 Maart 2013
Verslag gelezen: 610
Totaal aantal bezoekers 23219

Voorgaande reizen:

06 Mei 2014 - 10 Juni 2014

Camino 2

30 April 2013 - 10 Juni 2013

de camino

Landen bezocht: