Bye Bye Bilbao - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van rinus kreeft - WaarBenJij.nu Bye Bye Bilbao - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van rinus kreeft - WaarBenJij.nu

Bye Bye Bilbao

Door: Rino langosta

Blijf op de hoogte en volg rinus

12 Mei 2014 | Nederland, Amsterdam

Na een relatieve rustdag in Bilbao met een bezoek aan de oude stad en natuurlijk het guggenheim museum s,morgens vroeg weer op pad,de weg voerde mij gisteren door een langgerekt industrie terrein langs de rivier.,een beetje eentonig maar ik moest erdoor.
Na een uurtje of drie dacht ik aan een bakkie koffie dus op zoek naar een gezellig tentje,in een straat opzij van de route zag ik een uithangbord van een taberna en dat betekent zoveel als eten en drinken.
Eenmaal binnen een caffee con leche en een tortilla besteld,even uitrusten dacht ik, de koffie werd gebracht door een soort van Hulk die bijzonder vriendelijk uit zijn ogen keek,hij zette de koffie neer met een klap en liep weer weg,na een ogenblik hoorde ik een hoop geschreeuw en dacht dat er een vechtpartij was uitgebroken ,het geschreeuw duurde enige minuten dus ik ben maar even gaan kijken,zitten er een mannetje of 6 in een achteraf kamertje een wieltje te roken en er zit tussen de volwassen kerels een ventje van ik schat 5jaar oud,die bullebak van de koffie stond dat kind uit te kafferen en die flapdrollen die er omheen zaten deden er niks aan ,toen hij mij zag staan heb ik alleen maar met mijn hoofd geschud en ben weggegaan,wat een imbeciel om zo erg te schreeuwen tegen zo een ventje,eenmaal op straat moest ik het even verwerken en de tortilla smaakte mij ook niet meer.
Maar ik was onderweg naar portugalette en dat zou een heel leuk plaatsje zijn ,nou daar was niks aan gelogen,eerst met een heel speciaal soort brug naar de overkant,ik heb de foto bijgevoegd,eenmaal aan de overkant kwam ik in een Fiesta terecht,live muziek en dans ,erg leuk maar ik moest door want ik wilde op tijd in pobena zijn ,er waren in de alberque een beperkt aantal plaatsen dus doorlopen,in pobena eerst een stuk over het strand en aan het einde van het strand moest ik een brug over,maar er stond een hek bij de opgang van de brug ,er was een gedeelte weggespoeld dus moest ik omlopen,er hing een aanplak biljet op het hek met de mededeling dat ik moest omlopen,DUS NIET, onder het hek door gekropen en een beetje klimmen en ik was op de brug ,dat omlopen betekende weer wat km erbij en daar had ik geen zin in .
De alberque in pobena lag er gezellig bij en daar de eerste Nederlander ontmoet,weliswaar een geëmigreerde maar na een paar dagen Spaans ,Engels ,Frans en Duits is een beetje Hollands ook niet verkeerd.
De man heet Peter en woont al 24 jaar in Canada en vindt het ook wel prettig om Nederlands te spreken.
S,avonds met een groep gegeten en om 10uur gaat d boel dicht,was ik toch bijna te laat,ik was even op de iPad gaan spelen en de tijd vergeten,als je te laat komt in de alberque kom je er niet meer in,de hospitalero kon hier smakelijk over vertellen dus de volgende keer goed opletten.
Na een lekker nachtje weer op pad voor de etappe naar islares,weer een kleine 28l km ,eerst over een pad langs de zee en daarna weer een stuk de bergen in met weer een lange afdaling naar islares,de alberque aldaar stelt echt helemaal niks voor,het is een kamertje met 8slaapplaatsen een keukentje en een douche,maar ik heb een dak boven mijn hoofd en mijn oordoppen want die zijn echt nodig.
Na aankomst even de was gedaan ,lekker ouderwets op de hand ,er was geen centrifuge dus hoop ik dat de was morgen droog is en daarna even het dorp in op zoek naar WiFi.
De route is tot nu toe echt prachtig om te lopen,sommige stukken zijn best zwaar door het vele klimmen en dalen maar ik merk dat ik elke dag weer wat sterker wordt en makkelijker ga lopen.
Ik kreeg van een mede pelgrim een goede tip ,ik vertelde hem dat ik van die spijker harde kuiten had en daar had ik echt last van in de afdaling,hij raadde mij aan om compressie sokken te kopen en hij had gelijk,het scheelt echt,veel minder gevoelige kuiten s,avonds.
Nog even een persoonlijk bericht voor Jan S te À.veen,de schelp van je gappie zit in de bubblelfolie in mijn tas en zo als het er nu uitziet gaan wij samen aankomen in S dC waar ik een foto maak op het plaatsnaam bord.
Iedereen die reageerde op de vorige post dank ik hartelijk ,jullie weten niet hoe leuk dat is om op deze manier als ik s,avonds ergens zit de reacties te lezen.
Jullie Horen nog van mij.
Adios. Hasta luego



  • 12 Mei 2014 - 18:36

    Lia:

    Hey Rien

    Wederom fijn om wat van je te vernemen. Ja je komt rare lui tegen. Je hebt enge mensen, daar staan we niet altijd bij stil! Hier gaat alles goed. Stuur je dit berichtje even tussen de klanten door toe. Kan mij voorstellen dat berichtjes uit Nl fijn is. Ik blijf reageren hoor. De ene keer langer dan de andere keer maar wil ook niet steeds in herhaling treden hoe knap ik het vindt. Zet 'm op op je super sokken...... Dikke zoen van je schone zus

  • 12 Mei 2014 - 18:38

    Lia:

    Foto heb ik niet gezien. Komt dat nog? Plaatjes zijn leuk. X

  • 12 Mei 2014 - 18:40

    Ingrid:

    Mooie foto's lieverd... Xxx

  • 12 Mei 2014 - 19:03

    Ron Kreeft:

    Hey Rinus, wat een goed gevoel moet het zijn dat er weer vaart zit in het Comino avontuur.
    Gelukkig zie ik dat er ook in noord spanje vreemde hulken lopen met een grote muil, god heeft vreemde kostgangers maar daar weten wij alles van.
    Ik kijk nu al weer uit naar de verhalen en kijk vaak op de site, samen met alle vrienden en familie die je een geweldige tijd toewensen.
    Take care and walk this way !
    Spreek je laterzzz Ron

  • 12 Mei 2014 - 19:11

    Ruud En Francis:

    Hoi lieverd,
    Wat een rare mensen kom je toch tegen hè, gelukkig heeft dat niet de overhand!! En toch maar weer doen wat je zelf wilt, daar bij die brug! Maar ik kan mij er wel iets bij voorstellen. Geniet van je wandeltocht xxxxx Ruud en Francis

  • 12 Mei 2014 - 19:18

    Lia:

    Stommerd ben ik. Foto's gevonden. Prachtig!

  • 12 Mei 2014 - 19:23

    Coby:

    Hi Rinus
    Fijn dat er nog mensen zijn die laten merken dat je zo niet doet tegen een klein jongetje!
    Mafkezen zijn er toch!
    Is t erg warm daar of is t goed te doen?
    Fijn dat die sokken helpen!strakke kuiten is niks....alhoewel!!
    Ik zou er een moord voor doen

  • 12 Mei 2014 - 20:03

    Ingrid:

    Zit net alles nog even te lezen... By by Bilbao is 10000000 x beter dan huilen in Bilbao!
    XXX luf you

  • 12 Mei 2014 - 21:16

    Bas Bartele:

    Veel geluk de aankomende tijd. Je moet goed naar je lichaam luisteren als je veel last van je kuiten hebt loop je gewoon de volgende dag wat minder en als je geen last hebt loop je wat meer dan komt het goed

  • 12 Mei 2014 - 21:17

    Bas Bartele:

    Veel geluk de aankomende tijd. Je moet goed naar je lichaam luisteren als je veel last van je kuiten hebt loop je gewoon de volgende dag wat minder en als je geen last hebt loop je wat meer dan komt het goed

  • 12 Mei 2014 - 23:14

    Terence:

    Hi Rinus,

    Het is nu je tweede verhaal en moet je zien wat je tot nu toe wel niet allemaal heb meegemaakt......fantastisch. Van die sokken kloppen inderdaad, want die hadden wij ook toen ik in het Britse leger zat. En alles help, net zoals bv geen naden in je sokken of als je blaren heb, doorprikken en eroverheen pissen. Wil je je tweede paar sokken snel drogen tijdens het lopen voordat de andere snel nat worden, stop onder elke oksel een sok en na een tijdje zijn ze gewoon droog........:-)

    Je moet de groeten hebben van de boys van Z. Gisteren een drukke dag gehad met eerst een omgevallen boom met Weppner en heuzen aan de zaag, daarna een middelbrand met slachoffer en als afsluiting een geboorte meegemaakt van een kalf bij Rens de Leeuw in z'n stal. Zeer interessant hoe zo een koe van de zijkant word opengesneden, kalfje eruit, koetje weer dicht.

    Ben momenteel hard aan het leren voor de examen van 4 juni en nog een paar dagen en ben ik wat dichter bij je........Parijs, Loire gebied en Etretate.....ben er aan toe.

    Ga nu slapen want morgenochtend gaat de wekker om 06.00 uur.

    Ben benieuwd naar je volgend avontuur.

    Groeten T

  • 13 Mei 2014 - 08:00

    Elzo:

    He Rinus,

    Ik had hem voor zijn ..........gestompt!
    Leuk om te lezen dat je lol hebt en geniet van de omgeving.
    Hou je taai!
    Elzo.

  • 13 Mei 2014 - 08:15

    Hilga-Ann:

    Hallo Rinus,
    Van dit 2e verslag heb ik weer genoten! Ik beleef het met je mee!
    Momenteel ben ik ook op pad naar Santiago, alleen met een boek van Paulo Coelho.
    Dat is een spiritueel verhaal tijdens de tocht. Ik ben al in Logroño.
    Heb je het ook gelezen?
    Ben benieuwd naar je volgende verslag. De foto's zijn mooi.
    Groetjes Hilga-Ann

  • 13 Mei 2014 - 10:05

    Sylvia Meijer:

    Hai Rinus.
    Wat heerlijk dat het zo lekker gaat ennnnne Rinus wees maar blij dat jij je onderbroek in Spanje moet drogen.
    Als je dat in Nederland had moeten doen had je op de terug reis nog meet een natte broek aan je kont gezeten.
    Maar verder alles kits in Nederland aankomend weekend mooier weer ZEGGEN ZE dus we houden hoop.
    Dikke pakkerd en hou vol.
    Sylvia Meijer

  • 13 Mei 2014 - 10:32

    Britt:

    Hi Pap,

    Fijn dat je deze keer lekker kan doorstappen!! We missen je hier!

    Vanavond ff facetimen?

    xxxKussss

  • 13 Mei 2014 - 12:43

    Mo:

    Hee Rien,

    Top om je verslagen weer te kunnen ontvangen.
    Als ik het zo lees vermaak je je weer opperbest, al kom je onderweg wel wat vreemde snoeshanen tegen. Gelukkig heb je in de loop der jaren tot tien leren tellen en de Hulk gelaten voor wat het was;)
    Doorstappen is dan de beste remedie....
    Geniet van alles wat je ziet en meemaakt en blijf dat vooral op jouw eigenwijze manier vertellen, ik geniet dan ook een klein beetje mee van jouw tocht.

    Kussie Mo

  • 13 Mei 2014 - 13:07

    Jan Sander:

    hoi ouwe reus geweldig dat alles goed gaat. je hebt onder weg al weer een paar vrienden gemaakt lees ik , vroeger lagen ze al in het ravijn en die grote kinder beul al opgevouwen in zijn eigen keuken kastje maar ja je wordt ouder pappa, dat lopen werkt nu al haha .leuk te lezen van dat schelpje en ik ga elly op de hoogte houden van je reis. Ik hoor tijdens het fietsen dat je gestopt bent bij de brandweer zeker de kaart gemist krijgen we wel een feestje als je terug komt?? ik heb je rol als fiets maatje bij frank over genomen tijdens je wandel periode maar dat gaat heel moeilijk ,ik lig na elke tocht de volgende dag kwijlend op de bank,dus als je terug bent ouwe moet je gauw weer mee kan ik me een beetje verschuilen
    (morgen moet ik weer) nou ouwe R.... heel veel plezier en mooi weer en veel geluk (en geniet van elk moment van de dag )
    een knuffel uit amstelveen
    PS je bent die grindtegel vergeten

  • 13 Mei 2014 - 13:41

    Carrie:

    Hoi Rien,

    Goed te horen dat het met de (loop)opbouw wel goed zit.
    Niet te hard gaan lopen he....dan ben je er zo snel en mis je de helft.
    Wij vertrekken vrijdag as. naar N.
    Vanavond ga ik nog even eten met je "meissie. Ik zal je e-mail adres vragen,
    dan kunnen we onze avonturen uitwisselen en hebben we wat te lezen!
    Good Luck en tot horens.
    Carrie

  • 13 Mei 2014 - 21:38

    Pauline:

    Hi lieve Buum, wat een afstanden leg je eigenlijk af... Ik heb al stijve kuiten als ik na 33km in Hoofddorp uit de auto stap...!
    In ieder geval, mocht je even van de Santiago-route willen afwijken: Rob en ik wachten op je in Castelldefels. Hebben we ook koffie en een tortilla voor je...
    Keep going strong xxx

  • 14 Mei 2014 - 09:16

    Denis :

    Ha oud Bv, leuk je verhalen Hou vol en succes. ik ga je volgen. groetjes Denis

  • 14 Mei 2014 - 09:16

    Denis :

    Ha oud Bv, leuk je verhalen Hou vol en succes. ik ga je volgen. groetjes Denis

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

rinus

Ik ga op 30 april van start van uit het plaatsje Dax (frankrijk) om de camino te wandelen. Ik ga proberen om elke dag een stukje te schrijven om zo het thuisfront (familie/vrienden en kennissen)op de hoogte te houden.

Actief sinds 11 Maart 2013
Verslag gelezen: 553
Totaal aantal bezoekers 23220

Voorgaande reizen:

06 Mei 2014 - 10 Juni 2014

Camino 2

30 April 2013 - 10 Juni 2013

de camino

Landen bezocht: