De schelp zit weer op de tas - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van rinus kreeft - WaarBenJij.nu De schelp zit weer op de tas - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van rinus kreeft - WaarBenJij.nu

De schelp zit weer op de tas

Door: Rino langosta

Blijf op de hoogte en volg rinus

10 Mei 2014 | Nederland, Amsterdam

Jullie zullen wel denken ,wat duurt het lang voor dat die Kreeft iets van zich laat horen,maar dat heeft een reden.
Ik had vlak voor vertrek een app gedownload van waar ben jij nu maar toen ik iets wilde plaatsen werkte het niet zoals verwacht en gaf het alleen maar ergernis en dat wil ik juist vermijden op mijn tocht.
Nu daar gaan we,eerst maar eens met het vliegtuig naar Bilbao ,onderweg even zitten kletsen met onze olympische kampioen windsurfen Florian Rijsselbergen,hij ging op trainingskamp in Bilbao
Eenmaal op Bilbao met de bus naar het centrum en vandaar met de trein naar Deba ,de treinreis duurde iets langer als dat ik mij kon herinneren (2 uur)maar dat schrijf ik toe aan de State of mind van vorig jaar na mijn opgave.
In Deba snel naar de alberque want die sluit om 8uur,ik was net op tijd binnen ,inschrijven ,mijn stempel in het pelgrimspaspoort en het bed opmaken,daarna douchen en aankleden en weer de straat op om ergens een hapje te eten.
Na het eten terug naar mijn slaapplaats en lekker naar bed,de volgende dag gaat het bieginnen met de eerste test ,kijken of mijn bil het goed houdt.

Om 6.30 wordt ik wakker van de vogeltje,s en dan volgt het pelgrims ritueel,kop en voorpoten wassen ,bekkie poetsen en de tas weer inpakken,het is weer even wennen om in het ritme te komen om steeds te moeten nadenken wat er in de tas gaat en wat steek je in je zakken.
Dan loop ik de straat op en loop de route die ik nog ken van vorig jaar,na ongeveer 2km,s begint de eerste klim en op het punt waar ik vorig jaar moest omkeren heb ik toch even stil gestaan en de hogere machten aangeroepen of ik het dit keer wel mag halen.
Na een paar honderd meter wordt ik ingehaald door twee heren die al klimmend zichzelf voorstellen en tegen mij blijven praten en dit terwijl ik al buiten adem ben.
Ongemerkt probeer ik in hun tempo mee te klimmen en eenmaal op de top 800mtr vertellen ze dat ze uit Zwitserland komen,dat verklaard waarom die twee berggeiten in zo een tempo omhoog gaan,ik vervloekte die twee berg marmotten en heb ze verteld dat er in mijn land geen bergen zijn en als ze zo doorgaan ik ze in het eerst volgende ravijn gooi.
Na mijn dreigement ging het tempo gelukkig naar beneden en zijn we samen doorgelopen naar de eerste alberque.
Ik bracht de eerste nacht door in een klooster in Merkina, een erg onrustige nacht met vele gedachtes,pijntjes aan de voetjes en om 5uur was ik wakker,ik ben er maar uitgegaan en het klooster gaan bekijken.
Wederom het pelgrims protocol van wassen en de tas inpakken en op weg zonder ontbijt want daar doen ze in het klooster niet aan.
Na een km of wat langs de route een taberna waar een goede kop koffie en een broodje genuttigd wordt,na een half uurtje rust weer op pad door een schitterend landschap waar ik ook echte geitjes tegenkom,ik ben even gestopt om met de geitjes iets te drinken en een van de brutaaltjes vond het nodig om aan mijn tas te knabbelen,die zal het nog lang heugen dat de Kreeft langs kwam,hij ging hard hollend de berg af.
S,avonds in een jeugdherberg geslapen ,wat betekend dat je de slaapzak in de tas kan laten want je krijgt lakens en dekens en ontbijt,dit is wel iets duurder als in het klooster maar wie geeft daar om.
De derde dag voert de route ons naar Gernika waar ik zou overnachten,maar de alberque in Gernika is gesloten dus dan heb je de Keuze tussen een duur hotel of doorlopen naar Bilbao,en dat heb ik maar gedaan,36km is wel een beetje veel als je de route in ogenschouw neemt ,het gaat de hele dag omhoog en weer omlaag met als toetje een zeer steile afdaling naar Bilbao van ong 300 mtr naar zee niveau ,eenmaal beneden dacht ik dat mijn boven benen in de brand stonden,daarna nog even zoeken naar de alberque wat een hostel bleek te zijn .
Na een heerlijke douche en de was gedaan naar het centrum van de stad om een biertje te halen en iets te eten,kom ik me daar toch in een gezellig straatje terecht,echt Spaans ,allemaal kroegjes en de mensen staan allen op straat.
Nog even zoeken naar het hostel en snel naar mijn bed ,pappie is een beetje moe na al de geloop en bier.
Morgen neem ik een rust dag en ga naar het Guggenheim museum en overmorgen de etappe naar Portugallete.
Jullie horen van mij .

  • 10 Mei 2014 - 18:21

    Elzo:

    Hoi Rinus,
    Ik ben ontzettend blij dat je blessure volgens jouw schrijven niet meer terugkomt en je kan genieten van je tocht.
    Hou je taai!
    Elzo.

  • 10 Mei 2014 - 18:47

    Terence:

    Nou....ouwe badmuts....je bent dus eindelijk van start gegaan en na zo een lange tijd van voorbereidingen en teleurstellingen van vorig jaar, wens ik jou elke dag veel zon, vrolijkheid en wijsheid toe. Om gelijk maar te beginnen met je verhaal......toch met de trein gegaan he :-) Geintje. Als ik je mail zo lees, dan is dat ECHT Rinus......eerst met die twee Zwitsers hahahha........Ik heb al zo een idee hoe dat is gegaan, dat jij aangaf dat de tempo wat omlaag moest :-) en daarna met die geit......waarschijnlijk heeft die een zere reet met jou schoenmaat :-) Ik zie dat je geniet van je tocht en dat je dat ook doet met volle teuge. 36 kilometer is een behoorlijke afstand en vooral als het berg op, berg af gaat. Sta stil bij je momenten die je meemaakt en met alle mensen met wie je kennis zult gaan maken op je tocht.....misschien weer die Zwitsers.

    Hier in Nederland is het behoorlijk slecht weer en harde tot zeer harde wind met veel regen. Hopelijk heb je dat niet in Spanje, omdat de temp toch wat milder is, maar harde wind tijdens lopen is toch geen pretje, maar erger is het met regen. Op Zebra gaat alles z'n gangetje en er staan rumoerige tijden aan te komen binnen de brandweer en je bent op tijd weggegaan. "Mooie" Theo Post is bijna weg en dan gaat hij richting Rusland. Met Nick gaat het z'n gangetje qua herstel aan z'n knie en oren :-)

    Hier thuis gaat alles goed en je moet de groeten hebben van Morena en Edith. Ze vinden het heel goed dat je dit doet en vooral omdat je rust zult vinden in jezelf. Je moet de groeten ook hebben van Han, waar ik sinds kort weer regelmatig op bezoek ga........daardoor zal ik de toch die jij nu doet, op den duur ook gaan doen. Hierbij denk ik, als ik voor iedereen mag spreken op de kazerne, dat ze je heel veel succes wensen en toekijken naar je verslag tijdens deze reis.......loopreis.....niet de treinreis :-)

    Tot de volgende verslag dan maar weer.

    Groeten Terence

  • 10 Mei 2014 - 18:48

    Coby:

    Hi Rinus
    Leuk wat te horen! En beetje jaloers dat jij daar loopt en wij in een nat park hier!
    Geniet van alles en we kijken uit naar je volgende verslag
    Doe voorzichtig!!
    Groetjes Coby (van sjaak) :))

  • 10 Mei 2014 - 19:43

    Bert:

    Yoh Rinus, leuk weer om te lezen. Ben blij voor je dat je er weer van geniet. Blijf heel vent.
    Veel sterkte en zet h'm op gast.........
    Adios Bert Meijer

  • 10 Mei 2014 - 20:37

    Ingrid:

    Lieve man...! Wat ben ik toch ontzettend trots op je. En als ik dit lees toch ook wel een beetje jaloers. Geniet van elke stap die je maakt. Schrijf het op zodat iedereen kan genieten van die mooie verhalen. Met ons gaat alles goed en voordat we je heeeeel erg gaan missen zijn we al bij je. Xxx luf you

  • 10 Mei 2014 - 21:29

    Ruud En Francis:

    hoi lieve zwager, we dachten al, waar blijf je met je verslag!! Stoer hoor van je, we blijven je natuurlijk volgen. wat een schitterende natuur!!! xxx van je schone zus en zwager Ruud en Francis

  • 10 Mei 2014 - 22:23

    Lia:

    Hoi lieve zwager/broer
    Hè, hè, eindelijk een verslag. Je hebt ons wel laten wachten hoor. Begrijpelijk nu ik de reden weet, maar was zoooo benieuwd. Het gaat je goed, lees ik. Heb bewondering je. Je flikt het gewoon! Hier ontzettend slecht weer. Gewoon koud! Als ik meer tijd zou hebben zou ik zo een weekje met je mee lopen! Lijkt mij heerlijk. Mooie foto's overigens. Geniet lieverd en volg je.
    Dikke kus van je schone zus Lia

  • 11 Mei 2014 - 05:46

    Pauline:

    Lieve Buum, heerlijk je weer te lezen !
    Ik loop met je mee, hoor... :-)

  • 11 Mei 2014 - 08:06

    Sylvia Meijer:

    He Buuuuuurman toppie hoor ik dacht idd wat duurt het lang maar goed je bent lekker op weg.
    Nou Rinus wees blij dat je in het lekkere Spanje loopt het weer is hier echt VRESELIJK je bent mooi op tijd weg gegaan windkracht ik denk 30 en alleen maar regen.
    Hou vol dan wachten wij strandbewoners tot we weer eens een dag naar het huisje kunnen HA HA.
    SUCCES de Meijers

  • 11 Mei 2014 - 09:58

    HILGA-ANN:

    Hallo Rinus,
    Laatst dacht ik : wanneer zal Rinus op pad gaan? Nu je relaas van je eerste dagen met plezier gelezen!
    Ik zal aan je denken dat zal best helpen om deze tocht te volbrengen!
    Afgelopen dinsdag hadden we in de VU een lezing bij de club van de pensioneerden van Monica over opruimen en loslaten! Met haar hadden we het ook nog even over jouw as tocht!
    Dat opruimen moet ik nog steeds doen daar is nog niets van terecht gekomen door allerlei omstandigheden.
    Ik wens je een goede voettocht zonder problemen toe en ik kijk uit naar je volgende veerslag!
    Groetjes Hilga-Ann

  • 11 Mei 2014 - 12:02

    Zie Je M'n Vingers?!:

    Gozer! Wat een leuke blog van vandaag!
    Erg leuk je schrijfstijl! Ik zie het helemaal voor me! En met die Zwitsers, prachtig!

    Goed om te zien dat je aan het bloggen bent. Ik hoop er nog veel van te lezen!

    Groetjes,
    Vany

  • 11 Mei 2014 - 12:50

    Ton :

    He grote vriend,

    Wat fijn om te lezen dat je start goed is verlopen en wat je allemaal zo tegenkomt en ervaart. Geniet en neem je tijd van alle dingen die je zult ervaren.

    Groeten Ton

  • 11 Mei 2014 - 13:04

    Frank:

    hallo vriend.
    Rien ik hoop dat alles nu beter loopt en verloopt als verleden jaar.
    Hoe is het eten daar langs de kust veel vis zeker ? dus dat zal wel genieten zijn voor je, (als dat zo is)

    Ik Heb bewondering voor je dat deze tocht maakt met de rede die voor mij een speciaal plekje krijgt.
    Succes en heel veel sterkte en bovenal geniet ervan.


    je vriend Frank.


  • 12 Mei 2014 - 05:15

    Jörgen:

    Hoi Rinus,

    Een genot om je schrijfsels weer te lezen! Een jaar geleden moest je noodgedwongen opgeven, maar nu ben je teruggekomen om het af te maken. En dat gaat je lukken, zeker en vast. Geniet van elke stap!

    Dikke knuff

  • 12 Mei 2014 - 10:15

    Rien Jan:

    Mooi verhaal heb je nu al geschreven, ik was erbij in gedachten. Die rug dat gaat wel goed hoor. maar niet zo lange stukken lopen. 36KM is een beetje teveel van the goede. Enjoy Life, grote groeten van je vriendjeR ien Jan

  • 12 Mei 2014 - 10:25

    Rinske Scholten:

    Je klinkt zo gelukkig als het (Engels) spreekwoordelijke varkentje in de modder!
    Un besito!

  • 12 Mei 2014 - 20:31

    Sargon:

    Ola Rinus,

    Goed om te lezen dat je geen last meer van je blessure hebt en dat je al mooie ervaringen hebt opgedaan tijdens je voettocht. Heel veel plezier nog en ik ga er gewoon vanuit dat je de finish gaat halen.

    groet,

    Sargon

  • 14 Mei 2014 - 18:28

    Marco Duivestein:

    Pijn is een emotie Rinus,die kan je uitschakelen. ;-)
    Dus denk er er om.
    De finisch niet halen is geen optie.
    Gaan,gaan,gaan.

    Denk maar aan onze ouwe sportinstructeur John Uitermarkt.
    "mannen denk er om,als jullie straks over het strand lopen en al die uitgezakten kerels zie liggen.Naast die leuke moeders en ze kijken eerst naar hun kerel en dan naar jou.
    Met de blik van jaaaa zo kan het ook.Kijk daar doen we het voor".

    Dus Rinus go for it.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

rinus

Ik ga op 30 april van start van uit het plaatsje Dax (frankrijk) om de camino te wandelen. Ik ga proberen om elke dag een stukje te schrijven om zo het thuisfront (familie/vrienden en kennissen)op de hoogte te houden.

Actief sinds 11 Maart 2013
Verslag gelezen: 412
Totaal aantal bezoekers 23191

Voorgaande reizen:

06 Mei 2014 - 10 Juni 2014

Camino 2

30 April 2013 - 10 Juni 2013

de camino

Landen bezocht: